-
Відношення до вибору професії як до незмінного
В будь-якій сфері діяльності відбувається зміна занять, посад у міру росту кваліфікації людини. При цьому найбільших успіхів досягає той, хто добре пройшов початкові щаблі.
Проаналізуйте ситуацію на ринку праці. Зверніть увагу на те, що з кожним роком з'являються все нові професії. Будьте готові до того, що прийдеться регулярно підвищувати кваліфікацію, освоювати суміжні спеціальності. Не бійтеся того, що вибір професії зараз, в 11 класі, фатальним чином визначить всю Вашу долю. Зміна вибору, освоєння нової спеціальності зробить Вас ціннішим фахівцем, затребуваним у міждисциплінарних областях діяльності. Перша професія, навіть якщо Ви потім передумаєте й знайдете щось більше привабливе, стане в пригоді в несподіваних ситуаціях. Наприклад, мистецтвознавство може допомогти юристові в складних питаннях спадкування антикварних цінностей...
-
Існуючі думки про престижності професії
Відносно професії забобони проявляються в тім, що деякі важливі для суспільства професії, заняття вважаються невартими, непристойними (наприклад: сміттяр).
Економіст або психолог нітрохи не більше корисний для суспільства, ніж хімік або слюсар. Престижність професії має враховуватися - але після обліку Ваших інтересів і здібностей. Інакше будете володіти (якщо будете) "модною спеціальністю", але не спеціальністю, що приносить задоволення.
-
Вибір професії під впливом товаришів (за компанію, щоб не відстати).
Професію ми обираємо за своїм "смаком" й "розміром" так само, як одяг і взуття.
Почуття групи, орієнтація на однолітків - дуже позитивні особливості молоді твого віку. Вони потрібні для освоєння норм поводження в суспільстві, формування образу "Я" і самооцінки. Тому оглядайся на інших, ПОРІВНЮЮЧИ (себе із друзями), а не сліпо повторюючи. Намагайся побачити, чим ти відрізняєшся від товаришів - і в чому ви подібні. Це допоможе зрозуміти, що якщо твій однокласник йде на пожежника (а він - ризикована людина), тобі ця професія може не сподобатися (адже ти дуже обережний і розважливий).
-
Перенос відношення до людини, представника тієї або іншої професії, на саму професію
При виборі професії треба враховувати насамперед особливості даного виду діяльності, а не вибирати професію тільки тому, що тобі подобається або не подобається людина, що займається даним видом діяльності.
Особливо небезпечне зачарування викладачем (якщо тебе захоплює щиросердність фізика - це не виходить, що тобі подобається фізика сама по собі, поза "комплектом"). Крім того, часто школярі роблять помилку, намагаючись одержати професію кумира - спортсмена, політика, журналіста, артиста
-
Захоплення тільки зовнішньою або якою-небудь приватною стороною професії
За легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть напружена, буденна праця. А журналісти не завжди виступають у телепередачах - частіше вони перелопачують масу інформації, архівів, розмовляють із десятками людей - перш, ніж підготують 10-ти хвилинне повідомлення, яке, до того ж, озвучить інша людина (диктор на телебаченні).
-
Ототожнення шкільного навчального предмета із професією або погане розрізнення цих понять
Є такий предмет, як іноземна мова, а професій, де потрібне знання іноземної багато - перекладач, екскурсовод, телефоніст міжнародного зв'язку й ін. Тому при виборі професії треба враховувати, які реальні заняття й професії за цим предметом стоять.
Для цього найкраще не просто вивчити професіограми або словники професій. Варто проаналізувати газети з вакансіями на біржі праці (там звичайно вказується, яка освіта потрібна для конкретної вакансії). Наприклад, людина з лінгвістичною освітою ("російська мова й література", "іноземна мова" у школі) може працювати й викладачем, і перекладачем, і редактором, і секретарем-референтом. Тим більше май на увазі, що професій існує більше, ніж шкільних предметів. Можна стати юристом, маркетологом, аквалангістом. Професії зазвичай можуть бути асоційовані з декількома шкільними предметами (відповідають вступним іспитам у ВУЗ при надходженні на цю спеціальність).
-
Застарілі подання про характер праці в сфері матеріального виробництва
В усі професії, і насамперед у робітничі, впроваджується складна й цікава техніка, підвищується культура праці. (А комп'ютер впроваджується абсолютно у всі сфери діяльності - аж до тваринництва).
-
Невміння/ небажання розбиратися у своїх особистісних якостях (схильностях, здібностях)
Розібратися в собі тобі допоможуть профконсультанти, батьки, учителі, товариші.
Корисними можуть виявитися психологічні тести, а також статті й публікації на тему популярної психології. Однак знай, що серед них багато непрофесійних, так що слід відноситись критично як до результатів тестів, так і до того, що пишуть у психологічних книжках. Завдання популярних тестів - активізація діяльності по самопізнанню (самоспостереженню, самоаналізу), а не видача тобі готової відповіді на питання про те, ким бути або наклеювання ярлика про те, який ти.
-
Незнання/ недооцінка своїх фізичних особливостей, недоліків, істотних при виборі професії
Існують професії, які можуть бути тобі протипоказані, тому що вони можуть погіршити твій стан здоров'я
Таких професій небагато й до них відносяться, в основному, ті, у яких потрібна тривала напруга тих або інших фізіологічних систем. (Комп’ютерники сильно напружують очі, а льотчики - серце...)
-
Незнання основних дій, операцій і їхнього порядку при рішенні, обмірковуванні завдання при виборі професії
Коли ти вирішуєш завдання по математиці, то виконуєш певні дії в певній послідовності. Було б розумно підійти так і до вибору професії.
Не сприймай всіляких інструкції по професійному самовизначенню буквально, краще навіть, якщо ти творчо підійдеш до справи й розробиш для себе свій власний план - список необхідних дій для вибору професії дій. Сюди можуть бути включені: аналіз пропозицій на ринку освіти, аналіз попиту на ринку праці, об'єктивна оцінка своїх здібностей. схильностей, знань (за допомогою тестів) і т. д.